Wat is de beste positie van de motor? De motor kan op drie verschillende plekken zitten. Wat zijn de voor- en nadelen van de verschillende motoren?
Je hoort vaak dat de plek van de motor van invloed is op het stuurgedrag en de stabiliteit, maar volgens TestKees kan een goed sturende en stabiel rijdende fiets de motor zowel voor, achter als in het midden hebben. Als een fiets instabiel aanvoelt of slecht stuurt ligt dat aan een foute geometrie of een te slap frame. Een overzicht:
Middenmotor
Bij een middenmotor is de positie van de motor de trapas. Voor de gewichtsverdeling is dat gunstig. Over het algemeen is de E-bike dan wat gemakkelijker te hanteren. Maar de middenmotor is vooral een goede keuze omdat hij niet de nadelen van de voorwielmotor en de achterwielmotor heeft. Nadelen van de voorwielmotor: Fiets stuurt zwaarder, en je hebt een groter sliprisico. Nadeel achterwielmotor: er past geen naafversnelling op, dus ben je aangewezen op een derailleurversnelling. Een middenmotor is bovendien minder storingsgevoelig.
Bij een voorwielmotor heb je een aparte rotatiesensor nodig bij de trapas. Zo’n sensor meet of de pedalen draaien. Vervolgens berekent de computer hoeveel ondersteuning de motor moet bieden. Bij de middenmotor is die sensor ingebouwd. Dat scheelt weer een ingewikkeld los onderdeel. Marktleider Bosch stelt dat de vernieuwde middenmotor efficiënter en dus zuiniger is. En dat zou tot een grotere actieradius moeten leiden. Bosch heeft dat gedaan door een stelsel van tandwielen in te bouwen. Wat de fietser een fijn traptempo vindt, is voor een elektromotor een veel te laag toerental om efficiënt te kunnen werken. Een stelsel van tandwielen zorgt ervoor dat het traptempo wat dichter bij het ideale toerental van de motor komt. Het enige wat je van deze aanpassing ziet, is een opvallend klein voorblad.
Voorwielmotor
Voorwielmotoren zijn simpel, robuust en goedkoop. Elektrische fietsen met een voorwielmotor zijn daarom meestal goedkoper. En je kunt een voorwielmotor met alle versnellingsystemen combineren: naafversnelling, derailleurversnelling en zelfs een cardanasaandrijving. Nog een voordeel: je kunt in elke versnelling wegrijden. Hij begint te werken zodra je wegrijdt.
Bij een middenmotor is de aandrijving verbonden met de trapas. Dus als je zelf zwaar trapt, heeft de motor het ook zwaar. De voorwielmotor komt je meteen te hulp, in elke versnelling. Maar er zijn ook nadelen. In een bocht kan door de aandrijving het voorwiel sneller wegglijden. Of hierdoor het risico op valpartijen hoger is weten we niet. Maar gezien het aantal incidenten die we tegenkomen van valpartijen van e-bikes met voorwielmotor vermoeden we van wel. Door de motor is het voorwiel wat zwaar om op te tillen. Motoren met inwendige tandwieloverbrenging maken geluid. De voorband is lastig te wisselen. En een voorwielaandrijving is lastig te combineren met krachtsensor omdat die niet geïntegreerd is in de motor.
Achterwielmotor
Elektrische fietsen met een achterwielmotoren zijn stil. Je kunt remmen op de motor en zo energie terugwinnen en ze slijten minder dan middenmotoren. Net als bij de voorwielmotor luistert het kiezen van de juiste versnelling bij het wegrijden niet zo nauw. De motor komt je ook in een zware versnelling meteen te hulp.
Maar er zijn ook nadelen. Je zit vaak vast aan het derailleursysteem dat sneller slijt en meer onderhoud nodig heeft dan een naafversnelling. Het verwisselen van de achterband is ingewikkeld. En een achterwiel motor heeft een lager rendement dan een middenmotor. Je haalt dus minder kilometers uit je accu.
Wat is het verschil tussen een middenmotor en voorwielmotor?
Wanneer je niet zo bekend bent met een elektrische fiets, kan het verwarrend zijn dat er meerdere typen motoren zijn. Sommige modellen e-bikes zijn met beide varianten beschikbaar.
Een e-bike met middenmotor lijkt qua rijervaring het meeste op de gewone fiets. De positie van de motor is dan de trapas. De fiets rijdt hierdoor natuurlijk en ligt stabiel op de weg. E-bikes met middenmotoren worden voornamelijk voor sportievere ritten gebruikt, of bij langere afstanden. Het ligt er dus vooral aan waarvoor jij de e-bike wilt gebruiken, of een middenmotor past bij jouw fietswensen.
Een voorwielmotor zit voorin de trapas verwerkt, waardoor de motor verdwijnt in het design van de e-bike. Deze type e-bike is zeer geschikt voor onder andere woon-werkverkeer, in de stad en om als mamafiets te gebruiken. E-bikes met voorwielmotor, meestal iets goedkoper dan middenmotoren, zijn namelijk iets lichter waardoor het makkelijker is om meer te vervoeren. De voorwielmotor geeft een extra steuntje, waardoor je fris aankomt op je werk en makkelijk wegfietst wanneer het stoplicht op groen springt.