E-bike kopen: waar moet je op letten?

Nederland is een echt fietsland. Er zijn zelfs meer fietsen dan inwoners. En steeds meer mensen stappen over op een elektrische fiets. Op welke onderdelen moet je nou letten wanneer je een e-bike gaat kopen?

Steeds meer mensen stappen over op een elektrische fiets. De beslissing om een bepaalde e-bike te kopen wordt meestal genomen na een korte proefrit. Maar hoe goed een fiets is, kun je natuurlijk nog niet zeggen na zo’n kort ritje – om over de kwaliteit en levensduur van de accu nog maar te zwijgen. Dát weet je pas na een aantal maanden of jaren gebruik. En juist die ervaringen zijn van onschatbare waarde voor mensen die van plan zijn een elektrische fiets aan te schaffen …:

Onderzoek

Er is onderzoek gedaan naar waar mensen op letten bij het kopen van een e-bike, en naar waar je op zou moeten letten bij het aanschaffen van een e-bike. Aan het onderzoek hebben ruim 1.500 mensen meegedaan, waarvan 55% een e-bike heeft. Deze hebben we gevraagd wat zij van hun e-bike vinden. Of de accu nog goed is? Waar ze nu op zouden letten als ze een nieuwe fiets zouden gaan kopen. Of ze genoeg voorlichting hebben gekregen? Kortom: alles wat je moet weten voordat je zélf op de pedalen stapt.  

Er is speciaal een video gemaakt voor het aanschaffen van een e-bike en waar je op moet letten. Deze kun je hier kijken op YouTube.

Merken voorkeur

Nederland is bij uitstek een fietsland. Geen wonder dat typisch Nederlandse merken populair zijn. 19% van de ondervraagden heeft een e-bike van Gazelle; 15% eentje van Sparta, 11% heeft voor Stella gekozen en 10% voor Batavus. Giant (een in Nederland erg bekend merk maar oorspronkelijk uit Taiwan) scoort 6%. De overige respondenten hebben een fiets van een ander merk, zoals Koga, Flyer, Trek, Ampler, Cortina, Kalkhoff, Qwic of Amslod.

motor-elektrische-fiets

Belangrijkste factor

De deelnemers werd gevraagd op welke factor zij bij het kopen van hun huidige elektrische fiets het meest op hadden gelet. Merk (15%) en prijs (18%) blijken een relatief bescheiden rol te spelen. Het zijn vooral de motor en de accu-capaciteit (dus hoe ver je ermee kunt rijden voordat de accu leeg is) die, met respectievelijk 35% en 32%, de belangrijkste factoren vormden. 

Onzekere factor

fiets_accu

Hoewel de motor met 35% bij de meeste kopers de doorslaggevende factor was bij de keuze voor een fiets, is dat niet het onderdeel waarover zij zich het meest onzeker voelden. Dat is de accu. 40% van de kopers voelde zich vooral onzeker over het bereik van de accu, terwijl dat bij 27% de kwaliteit van de accu was. Ook opvallend: bijna een kwart (24%) was vooral onzeker over de zithouding en het comfort – en inderdaad, de gemiddelde proefrit is niet lang genoeg om daar een heel duidelijk oordeel over te kunnen geven. Ook als je een e-bike online koopt, kun je het comfort niet van tevoren testen. 

Accu: normaal of upgrade

Accu’s zijn er in verschillende capaciteiten. Neem je genoegen met de standaard accu of schaf je meteen een accu-upgrade aan – en wat betaal je daar dan voor? Voor 57% was de standaard-accu genoeg. Opvallend, want de meerderheid maakt zich juist zorgen over de capaciteit van de accu. 27% van de respondenten heeft een iets duurdere (tot 150 euro extra) accu gekocht en 13% heeft voor een betere accu tussen de 150 en 300 euro bijbetaald. Slechts 3% heeft gekozen voor een fikse accu-upgrade van minimaal 300 euro. 

Gebruik en onderhoud accu

Na verloop van tijd gaat een accu achteruit. Hoe snel dat gaat, zal niet bij iedereen hetzelfde zijn. Het hangt natuurlijk af van het gebruik en het onderhoud van de accu (lees vooral ook onze onderhoudstips – link nog niet bekend). Toch hebben we onze respondenten hiernaar gevraagd. Bij nieuwe fietsen (tot 1 jaar) zegt 93% sinds de aankoop nog geen enkele achteruitgang in de accu te bemerken. Slechts 1% heeft de accu al moeten vervangen. 

Bij fietsen die iets ouder zijn (tussen de 1 en 2 jaar) ligt het aantal mensen dat geen kwaliteitsverlies merkt al een stuk lager: dat is nog maar 66%. 23% kan iets minder ver fietsen op een volle accu, terwijl 6% al véél minder ver kan fietsen.  

Kijken we naar fietsen die 2 tot 3 jaar oud zijn, dan rijdt nog maar 46% rond zonder kwaliteitsverlies en bij fietsen die nog ouder zijn gaat het helemaal hard. Hard achteruit dan: van alle respondenten met een fiets van tussen de 3 en 4 jaar oud merkt 56% al dat de accu slechter wordt. Bij fietsen die nog ouder zijn, is bij slechts 31% de accu nog net zo krachtig als bij de eerste aankoop. In deze groep heeft inmiddels 10% de accu al laten repareren, terwijl nog eens 15% een nieuwe accu heeft gekocht. 

Repareren en vervangen accu

Er komt dus onherroepelijk een moment dat de accu minder gaat functioneren. Repareren of vervangen is niet goedkoop, en daarom zou je voordat je een fiets koopt wel moeten weten wat dit ongeveer kost – dat kan namelijk consequenties hebben voor het bedrag dat je uiteindelijk aan je fiets wilt uitgeven. Een nipte meerderheid (53%) heeft wel gevraagd wat het repareren of vervangen van een accu kost én heeft duidelijke informatie gekregen van de fietsenhandelaar. 5% heeft het wel gevraagd maar heeft geen of onduidelijke informatie gekregen. 

9% van alle respondenten heeft niet zelf om informatie gevraagd, maar het toch gekregen. Dat vinden we netjes, want zoals gezegd: een accu-reparatie of nieuwe accu is een behoorlijke aanschaf. En hoewel er tot zover wij weten niet zoiets bestaat als een informatieplicht, zou het fietsverkopers wel sieren om (potentiële) klanten zo goed en eerlijk mogelijk voor te lichten. We vinden het dan ook ronduit schokkend dat 33% van de ondervraagden (die weliswaar niet zelf om informatie gevraagd hadden) geen enkele voorlichting hierover hebben gekregen vanuit de winkel waar zij hun elektrische fiets gekocht hebben. 

Waar zou je een 2e keer op letten?

We zagen eerder dat de motor (35%) en de accu-capaciteit (32%) de twee punten waren waarop onze respondenten het meest gelet hadden bij hun aankoop. Inmiddels zijn ze een of meerdere jaren verder. Waarop zouden ze, als ze nu een e-bike zouden kopen, nu vooral letten? 

Prijs (20% – een lichte stijging) en merk (12% – een lichte daling) zijn, net als ten tijde van de eerste aankoop, ook nu van ondergeschikt belang. Het type motor speelt, met 29%, nog steeds wel een rol, maar is lang niet zo belangrijk als accu-capaciteit. Daarvan zegt nu maar liefst 39% dat het voor hen de allerbelangrijkste factor is.  

Dat zijn niet alleen mensen die eerst ook vooral op de accu-capaciteit hebben gelet; ook voor veel mensen die bij de eerste aankoop meer belang hechtten aan bijvoorbeeld type motor, prijs of merk zegt nu een deel dat het toch vooral de accu is waar ze meer op zouden letten. 

Wat is nu het belangrijkste waar je op moet letten?

Hoewel de meerderheid van de respondenten zich bij de eerste aankoop zorgen maakt om de accu, letten ze toch vooral op de motor – en ondanks de accu-zorgen koopt het overgrote deel toch gewoon het instapmodel accu. 

Na meer dan 2 jaar merkt meer dan de helft van de respondenten achteruitgang van de accu. Een accu repareren of vervangen brengt vaak hoge kosten met zich mee. Het is dus slim om bij aanschaf van je nieuwe e-bike in ieder geval te vragen naar de kosten van het repareren of vervangen hiervan. Wacht niet tot de fietsverkoper hier zelf over begint: uit het onderzoek blijkt dat je hier vaak niet standaard over geïnformeerd wordt. 

Tot slot: wie al eerder een e-bike heeft gekocht en een nieuwe gaat kopen, let niet meer vooral op de motor, maar op de accu. De accu blijkt zowel voor ervaren e-bikers als voor nieuwe e-bikers dus het meest belangrijkste onderdeel van de e-bike ofwel elektrische fiets te zijn. 

Inhoudsopgave

Bol.com Algemeen

Bol.com Algemeen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde Artikelen

e-bike

Gewone fiets of elektrische fiets? Volg je hart!

Heb jij afgelopen tijd ook die oervervelende tegenwind wel eens vervloekt? Als fietser heb je het in Nederland niet makkelijk. “Ik heb altijd wind tegen”, hoor je vaak. “‘s Ochtends heen tegen en ‘s middags is ie verdorie gedraaid”. Nu zal dat in de praktijk wel meevallen, maar feit is wel dat je van meewind meestal niet zoveel merkt, terwijl wind tegen er gelijk in hakt.

Lees verder »

Nooit meer wind tegen? Koop een e-bike!

Heb jij afgelopen tijd ook die oervervelende tegenwind wel eens vervloekt? Als fietser heb je het in Nederland niet makkelijk. “Ik heb altijd wind tegen”, hoor je vaak. “‘s Ochtends heen tegen en ‘s middags is ie verdorie gedraaid”. Nu zal dat in de praktijk wel meevallen, maar feit is wel dat je van meewind meestal niet zoveel merkt, terwijl wind tegen er gelijk in hakt.

Lees verder »
actie - sale

Tijdelijke Acties

In de wereld van elektrische fietsen, oftewel e-bikes, worden regelmatig tijdelijke acties gehouden om klanten te trekken en verkopen te vergroten. Hier worden alle acties

Lees verder »
achtergrond-algemeen

Veel gestelde vragen

E-Bikes, in de volksmond ook wel elektrische fiets genoemd, worden steeds populairder en het aanbod wordt ook steeds groter. Steeds meer mensen  hebben veel gestelde

Lees verder »
toerfiets

Populaire toerfietsen

Nederland is een echt fietsland. Er zijn zelfs meer fietsen dan inwoners. Van alle verschillende soorten is de toerfiets nog altijd een van de meest

Lees verder »
Vergelijk Producten