Nooit meer wind tegen? Koop een e-bike!
Heb jij afgelopen tijd ook die oervervelende tegenwind wel eens vervloekt? Als fietser heb je het in Nederland niet makkelijk. “Ik heb altijd wind tegen”, hoor je vaak. “‘s Ochtends heen tegen en ‘s middags is ie verdorie gedraaid”. Nu zal dat in de praktijk wel meevallen, maar feit is wel dat je van meewind meestal niet zoveel merkt, terwijl wind tegen er gelijk in hakt.
Advertentie ruimte
ZWETEN ZONDER E-BIKE
Als je hem ‘s ochtends naar je werk of naar school tegen hebt, voel je zo halverwege het zweet al opkomen. Langzamer gaan is geen optie, want dan kom je te laat. Maar met van die natte plekken onder je arm op je werk verschijnen wordt je ook niet blij. Je collega’s ook niet trouwens. Als je nog nooit op een elektrische fiets hebt gereden, kun je je wellicht niet voorstellen wat een verschil de ondersteuning van een e-bike maakt. We proberen het aan de hand van een kleine berekening duidelijk te maken.
MEER WATT = MEER SNELHEID
Als fietser moet je verschillende krachten overwinnen. De rolweerstand, de luchtweerstand en de mechanische weerstand. Drie vervelende factoren die allemaal als een rem werken. Woon je in de buurt van de heuvels, of moet je veel bruggen op, dan komt de klimweerstand (zwaartekracht) daar ook nog eens bij. Hoeveel kracht het kost om vooruit te komen, druk je uit in watts. Wielrenners hebben het graag over het aantal watts per kilo dat ze kunnen trappen. Want hoe meer je er daarvan hebt, hoe harder je kunt fietsen. Een zwaar persoon moet dan ook meer watt leveren dan een dunnetje om dezelfde snelheid te behalen.
Er zijn prachtige formules om te berekenen hoeveel watt er nodig is om een bepaalde snelheid te halen. Dat wordt erg technisch en daar wil ik je niet mee vermoeien. Laten we er voor het gemak even van uitgaan dat je zo’n 75 kilo weegt en dat je niet hoeft te klimmen. Dan heb je ongeveer* 70 watt nodig om 20 km/u te kunnen rijden. Dat valt mee en is voor de meeste gezonde mensen geen al te grote inspanning. Daarbij gaan we er echter van uit dat het windstil is. Is het windkracht 3 én heb je die tegen, niet echt zeldzaam in Nederland, dan moet je om diezelfde snelheid vast te houden al 250 watt trappen. Ruim drie keer zoveel! Daarvoor moet je een behoorlijk geoefende fietser zijn en dan kun je er zeker van zijn dat het zweet je uitbreekt.
Komt die 250 watt je bekend voor? Dat kan kloppen. Het is namelijk precies het aantal watt dat de motor van een elektrische fiets mag helpen volgens de wet. In principe zou je dus, als je niet zou hoeven trappen, met je e-bike gewoon met 20 km/u tegen windkracht 3 in kunnen rijden zonder iets te hoeven doen. De motor is er sterk genoeg voor.
VOORDELEN E-BIKE
Nu moet je natuurlijk wel meetrappen, anders is het geen fiets maar een e-scooter. Maar als je een e-bike op standje turbo zet, hoef je zelf nauwelijks inspanning te leveren en doet je fiets de rest. Simpel gesteld kunnen we zeggen dat een e-bike je moeiteloos 2/3 van het werk uit handen neemt. De voordelen zijn duidelijk. Je komt in dezelfde tijd aan, maar dan niet bezweet, niet uitgeput, wel lekker uitgewaaid en het is een stuk beter voor het milieu dan de auto pakken.
Advertentie ruimte